sulka

cool

Greeting from a confused atheist

Publicerad 2011-12-15 14:29:47 i Allmänt,

Tror du att du aktivt har valt vad du ska göra med ditt liv, hur du ska uppfostra dina barn, och vad du ska äta till frukost? Envar verkar besatta av tanken på att man gör allt för sig själv och genom sig själv. Men ack, så fel ni har! Det faller sig så, enligt mig, att ingen är fri. Du kan inte själv välja om du ska bli journalist eller läkare, om du ska äta skinka eller kaviar på frukostmackan. Allt detta eftersom varken jaget eller viljan finns. Det kan låta krångligt, och det är det. Jag ber dig nu ödmjukast att i huvudet definiera en vilja. Om du är någorlunda klyftig, och inte lider av hybris, kom du inte fram till någonting.

En vilja är egentligen en sammansättning av alla sinnesintryck du har haft genom en livstid. En vilja är en sammansättning av alla viljor du någonsin stött på förut. Din vilja är din mors, din fars, din broders, din väns, din kassörskas och din hunds vilja.

Min vilja. Ja, vad är mitt? Vågar du sträcka dig så långt att kalla denna syntetiska apparatur av andras viljor din egen? Om man tvunget ska finna viljan fri, kan man påstå att det fortfarande är min vilja, denna saliga blandning, och då kan jag vara villig att hålla med; ja, viljan är fri.

Men ett sådant ställningstagande är naivt och juvenilt. Jag tror att en vilja inte kan ägas av dig, när fallet är det motsatta, den tillhör alla andra. Jag tror att en egen vilja är en fiktion som människan krampaktigt greppar tag om och vägrar förkasta, för att undvika att dras med i fallet. Jag kan sympatisera med det, självklart är det jobbigt att komma till insikt om att det inte är du som styr ditt eget liv. Men om det nu faller sig så, att en egen vilja inte existerar, vems viljor är det då jag består av? Jag består av tusen viljor, vilka består av tusen viljor. Frågan är då om det finns någon ”urvilja”. Det låter kanske besynnerligt och främmande, men svaret är synnerligen nära till hands. Du har säkerligen hört talas om en herre kallad Gud. Kan det vara han som är ursprunget till vår vilja, att vi agerar som han programmerade oss?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela