sulka

cool

Blame it on the onödiga fakta.

Publicerad 2009-12-01 22:35:29 i Allmänt,

Jag ger mig fan aldrig. Blogg nr 4? 5? Alltid samma sak. Typ tre månader vid liv, och sen dör den. Hur som haver! Gissa vilt på vad jag har gjort idag? JUSTE, SKOLA! Idag slog det mig hur mycket man faktiskt lär sig som man aldrig har användning för, och konstigt nog var det min mattelärare som pitchade idén.
Någon vis själ längre bak i klassrummet kläckte moget nog ur sig "vad fan ska jag kunna det här för?!" när Henrik aka. Nr2 presenterade p/q-formeln för klass S1A. (btw, för allt du kan, undvik för helvete matte B). Och pedaggogisk som han är, kläcker han därefter ur sig; "Ja, men lär du dig inte massa onödiga grejer i typ historiakurser, eller i samhällskunskap?"
Och lika snabbt som orden lämnade hans läppar såg man hur hela klassen gjorde en sinnlig bakåtryggning. Lärare som vänder sig mot andra lärare är nämligen en minoritet.
Och då kom jag och tänka på det. När fan ska jag ha användning för min vetskap om att Svenskan är syskonspråk med frisiskan och lågtyskan? Och vad som hände i Ungern för en jävla massa år sedan? Tänk vad mycket tid skolan skulle tjäna på att sortera bort all onödig skit som att det faktiskt är en stor skillnad på diftongerna i yngre nysvenska och nusvenska?

Henrik ångrade sig säkert bittert en millisekund eller två efter att han ytrtat de förbjudna orden.
too cool for schooooooool

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela